Bilim insanları, Japonya'dan Yeni Zelanda'ya kadar uzanan bir tektonik yırtık keşfetti! Bilim insanları, Japonya'dan Yeni Zelanda'ya kadar uzanan bir tektonik yırtık keşfetti!
Kediler ile ilgili günümüze kadar sırrı çözülememiş biyolojik gizemlerden biri de tüylerinde bulunan birbirinden farklı desenlerdi. Ülkemizde ve dünyada en yaygın kedi cinslerinden olan tekirler, farklı desenleriyle bilim dünyasının merakını her zaman canlı tutmuştur. Peki neden tüm kedilerin desenleri farklıdır? Stanford Üniversitesi tarafından kedilerin tüylerindeki farklı desenleri ile alakalı bir araştırma yürüttü. Araştırmaya göre kedilerin tüylerindeki desenler, henüz anne karnındayken, iki veya üç milimetre uzunluğunda bir embriyo iken belli oluyor. Yaklaşık bin kedi embriyosunun inceleme altına alındığı bu araştırmada, kedilerde daha koyu ve daha açık desenler için deri kalınlıklarının embriyo aşamasında farklılaştığı ortaya çıktı.

DKK4 geni önemli bir rol oynuyor

Araştırmada, mikroskop ile incelenen embriyolarda en dikkat çeken özellik, değişken deri kalınlığı oldu. Kedilerde, daha açık renk desenleri daha ince deride, koyu desenler ise daha kalın deride oluşuyor. DKK4 adı verilen bir protein geni, kaplandan, tekire, leopardan çitaya tüm kedilerin farklı desenlere ve renklere sahip olmasını sağlıyor. DKK4 geni, kedi henüz iki veya üç milimetre uzunluğunda bir embriyo iken hangi bölgelerin kalın olacağını bir nevi işaretliyor ve gelişme sırasında bu kalın deri üzerinde koyu noktalar, lekeler bırakmaya başlıyor. Bazı kedilerin benekli bazılarının ise çizgili olmasının nedenlerinden biri işin içinde pigment gibi farklı faktörlerin girmesinden kaynaklanıyor. Ancak bu süreçteki en etkili faktör DKK4 geni. Pigment yüzünden değişen tüy renkleri ve desenler, DKK4 gibi sadece anne karnında değil, doğumdan sonra da etkisini gösteriyor. Bilim insanlarının yapmış olduğu açıklamaya göre bu pigmentlerin olmayışı veya embriyo sırasında anormal DKK4 gen oluşumu, tıpkı Van kedilerinde olduğu gibi kedilerin bembeyaz veya tek renk olmasına yol açabiliyor.